Endüstri
çağinin getirdigi yenilikler, teknolojik gelismeler 20. yüzyılda da sürerken ,yaşanan
savaşlar, diğer toplumsal ve siyasal olaylar hem yasam biçimini hem de kültür
ve sanat alanini şekillendirmiştir. Bu yüzyılın sanat akımlarının temelde
geleneksel sanat anlayisini yikma düsüncesinden
yola çikmasi, yeni denemelerin, atilimlarin ve sonunda da sanatta köklü bir
devrimin gerçeklesmesine yol açmistir. 19. yüzyilda ve 20. yüzyilin ilk yarisinda
modernizm dönemi
yasanirken Avrupa’nin çesitli merkezlerinde birbiri ardina soyut akimlar ortaya
çikmis; ikinci yarisinda ‘nesnesiz sanat’ anlayisiyla daha çok düsünce ve kurama dayali sanat yapitlarinin üretildigi,
ABD de sanat hareketleri için önemli bir merkez durumuna geldigi yeni bir
döneme geçilmistir. 1960’lardan itibaren kullanilmaya ve tartisilmaya baslayan postmodernizm kavrami
ise daha çok yüzyilin ikinci yarisindan günümüze
kadar süren çok
kültürlü bir anlayisi kapsamaktadir.
Sanatta
modernizm, yaklasik 1880’lerden 1970’lere kadar devam eden akimlar için kullanilsa
da bu dönem içinde gelisen tüm akimlar bütünüyle modernizm kapsamina girmez.
Söz konusu dönemde modernizm; geçmise ait olana karsi bir durusu ve yeni olani
temsil eden çok yönlü bir kavram ve düsünce biçimini ifade etmektedir.
Genel
olarak tarihten arinmislik, islevsellik, merkezî düzen, saflik, yalinlik,netlik
söz konusudur. Soyut form, ari bir sanat savunulurken yüksek kültür ve alt kültür
ayrimi da önemsenmistir. II. Dünya Savasi sonrasinda ABD’de modernizmin sorgulanmasina
yönelik tartismalar bafllamis, postmodern düsünceler sekillenmistir.
Postmodern
düsünceler 1970’lerde Avrupa’da da gelismis, özellikle 1979’da
Fransiz
düsünür Jean François Lyotard’in Postmodern Durum adli kitabinin yayimlanmasinin
ardindan her alana yayilmistir.1980’lerin baslarindan günümüze kadar yaygin
olarak kullanilan bu kavram sanatta da köklü bir devrimin gerçeklestigi, kuralsizlik,
belirsizlik, ilkesizlik ve çogulculugun söz konusu oldugu bir dönemi,durumu ya
da düsünceyi kapsar. Buna göre, hem popüler olan, hem geçmise ait olan hem de
gelecege iflaret eden unsurlar yan yana konulabilir. Farkli düsünceler,alanlar,
görsel-isitsel unsurlar, teknikler karistirilabilir. Dolayisiyla her disiplin;
video, fotograf, hazir nesne, boya gibi her yöntem ve teknik bir araya
getirilebilir.
Modernizmde
oldugu gibi 1970’lerden günümüze uzanan
postmodernizmin gelistigi dönemlerde ortaya çikan tüm akimlari da ayni kapsamda
siniflamak, sinirlamak yeterli olmamaktadir. Genel olarak, çözümsel
kübizm, neoplastisizm, süprematizm, minimalizm gibi akimlar modernist;
biresimsel kübizm, pop sanat, gösteri sanati, dijital sanatlar gibi egilimler postmodernist
bakis altinda degerlendirilir.
No comments:
Post a Comment