Dada, Dadaizm veya Dadacılık I. Dünya Savaşı
yıllarında başlamış kültürel ve sanatsal bir akımdır. Dada Dünya
Savaşının barbarlığına, sanat alanındaki ve gündelik hayattaki
entelektüel katılığa ve erotizme bir protesto olmuştur. Mantıksızlık ve
varolan sanatsal düzenlerin reddedilmesi Dada'nın ana karakteridir.Akımın amacı modern dünyanın anlamsızlığıyla dalga geçmekti. Savaş
karşıtı olmasının yanısıra Dada aynı zamanda doğası itibariyle
burjuva-karşıtı ve anarşistti.
Jean Arp, Richard Hülsenbeck, Tristan Tzara, Jacques Magnifico, Marcel Janco ve Emmy Hennings’in
aralarında bulunduğu bir grup genç sanatçı ve savaş karşıtı 1916
yılında Zürih’te Hugo Ball’in açtığı kafede toplandı. Dada bildirisi de
burada açıklandı.
Dada isminin nereden geldiği konusunda kesin bilgi olmamakla beraber
Fransızca ’da oyuncak tahta at anlamına gelen "Dada" bu kişilerin
yarattığı edebi akımın ismi olarak seçildiği yönünde bir görüş vardır.
Bu akım, dünyanın, insanların yıkılışından umutsuzluğa düşmüş, hiçbir
şeyin sağlam ve sürekli olduğuna inanmayan bir felsefi yapıdan
etkilenir. Yandaşlarına göre Dada bir sanat değildi. Sanat ne anlam ifade
ediyorsa, dada bunun tam tersini temsil ediyordu. Sanat estetikle
ilgilenirken Dada estetiği umursamıyordu. Sanat hoşa gitmeyi amaçlarken,
Dada rahatsız etmeyi amaçlıyordu.Birinci Dünya Savaşı’nın ardından gelen boğuntu ve
dengesizliğin akımıdır. Dada’cı yazarlar, kamuoyunu şaşkınlığa düşürmek
ve sarsmak istiyorlardı. Yapıtlarında alışılmış estetikçiliğe karşı çıkıyor, burjuva değerlerinin tiksinçliğini,pisliğini,iğrençliğini,berbatlığını,rezaletliğini vurguluyorlardı.
Toplumda yerleşmiş anlam ve düzen kavramlarına karşı çıkarak dil ve
biçimde yeni deneylere giriştiler. Çıkardıkları çok sayıda derginin
içinde en önemlisi 1919-1924 arasında yayınlanan ve Andre Breton, Louis Aragon, Philippe Soupault, Paul Eluard ile Georges Ribemont-Dessaignes’in yazılarının yer aldığı "De Litterature" (dö Literatür)'dü. Dadacılık 1922 sonrasında etkinliğini yitirmeye başladı. Dadacılar gerçeküstücülüğe (sürrealizm) yöneldi.
Kurt Schwitters, Mai 191, 1919
Hannah Höch, Schnitt mit dem Küchenmesser durch die letzte Weimarer Bierbauchkulturepoche Deutschlands, 1919
Hannah Höch, Dada Rundschau, 1919
Kurt Schwitters, Merzbild Rossfett, 1919
No comments:
Post a Comment