Monday, April 29, 2013

19. yy Sanat Akimlari *part 6* FOVIZM

Fovizm

 Fovizm 1898-1908 yılları arasında Henri Matisse tarafından Fransa'da geliştirilen bir sanat akımıdır. En önemli özelliği, tüpten çıkmış gibi çiğ ve bağıran renklerin doğrudan kullanımıdır. Matisse, Derain ve Vlaminck'in Paris'te açtıkları bir sergide ilk kez duyulmuştur. 1905 yılında gercekleşen bu sergi modern resme birçok katkıda bulunmuştur. Sergiye gelenler daha önce hiç karşılaşmadıkları bir anlatımla karşılaşmışlardır. Tuval üzerine sürülmüş dogrudan renkler, bozuk perspektif gelenleri şaşırtmıştır. Sergide bulunan ünlü eleştirmen Louis Vauxcelles bu gruba le fauves (vahşi hayvanlar) olarak hitap etmiştir. Akım adını buradan alır. Fovizm'de görsellik ön plandadır. 

 Ressam Gustave Moreau, öğrencilerini kalıpların dışındakini düşünmeye;bu düşüncelerini takip etmeye iten ve hareketin esin kaynağı olan profesördür. Hareketin liderleri arasında kabul edilen Henri Matisse ve Andre Derain, Moreau’nun önemli öğrencilerindendir. Fovist harekette zamanla daha öne çıkan Matisse, haz için sanat yaratmak istediğini ve sanatı bir dekorasyon ögesi olarak amaçladığını söylemiştir;bundan dolayı da aydınlık renkleri kullanması esasında çalışmalarındaki kompozisyonun huzurunu koruma çabası olarak anlaşılmalıdır.

Fovizm 1908 yılında fovistlerin farklı hareketlere özellikle de kubizme geçmesiyle sonlanmıştır.

 

Henri Matisse

 Henri Matisse (okunuşu: anri matis) (31 Aralık 1869 – 3 Kasım 1954) 20. yüzyılın en önemli ressamlarından. Renkleri büyük bir ustalıkla kullanışıyla Picasso ve Kandinsky ile birlikte, modern sanatın en büyük sanatçılarından biri kabul edilir.Aynı zamanda bir baskıcı ve heykeltraş da olan Matisse, Pablo Picasso ve Marcel Duchamp ile birlikte yirminci yüzyılın ilk onyıllarında plastik sanatlardaki devrimci gelişimlere öncülük eden üç sanatçıdan biridir.

Başlangıçta Fovizm akımının öncülerinden biri olan Henri Matisse 1920'lerden itibaren Fransız resmindreki klasik geleneğin destekçisi olarak övülmüştür. Yarım yüzyıla uzanan sanat kariyeri boyunca yarattığı eserlerindeki renk ve çizgi ustalığı onu modern sanatın önde gelen isimlerinden biri kılmıştır. 

 Hayatın Neşesi, 1906

 

 Dans II, 1910


 

 Büyük Uzanan Çıplak, 1935

 

No comments:

Post a Comment