Georges Seurat
Georges Seurat (d. 2 Aralık 1859 - ö. 29 Mart 1891) , Fransız akademik resim geleneğine bağlı Ard İzlenimci ( Fransa'da, İzlenimciliğin kurallarına tepki olarak 19. yüzyılın sonlarına doğru doğdu. Ard İzlenimcilik'in temsilcileri olan sanatçılar, sanat yaşamlarına izlenimcilikle)
başlamışlardır. Ancak bu izlenimcilik akımının kimi sınırlamalarını
aşmak ve resimlerine kendi kişiselliklerini katmak istiyorlardı. ve Noktacı (Pointillist) ressam.
Seurat, izlenimciliğin kurallarına tepki duyanlardandı. Seurat gibi ard
izlenimciliğin temsilcileri olan sanatçılar da sanat yaşamlarına
İzlenimcilikle başlamışlardır. Ancak bu akımın kimi sınırlamalarını
aşmak ve resimlerine kişiselliklerini katmak istiyorlardı.
Georges Seurat, Zıt renkleri yan yana noktalar halinde koyarak
Noktacılık tekniğini geliştirdi. Paul Signac (1863 - 1935) ile birlikte
Pointilism akımınında gelişimini sağladı. Resimlerini küçük noktalar
kullanarak mozaik gibi boyadı. Renklerin beynimizde kaynaşacaklarını
savunuyordu. Bu tarza sonradan noktacılık dendi. Tüm hatlar kaldırılmış
ve düzeni korumak için resim basitleştirilmişti
Grande Jatte Adası'nda Bir Pazar Öğleden Sonrası- Ein Sonntagnachmittag auf der Insel La Grande Jatte-1884-1886-Art Institute- Chicago
Fransız ressam Georges Seurat'ın 1886 yılında tamamladığı tablosu. Bu eser, ondokuzuncu yüzyıl sonları ve yirminci yüzyıl başlarında Fransız art izlenimci ressamlar tarafından yaygın olarak kullanılan noktacılık tekniğinin en iyi orneklerinden biri kabul edilir.
Georges Seurat "Bir Pazar Öğleden Sonrası" adlı bu tabloyu yapmaya
1884'de başladı ve üzerinde iki uzun yıl uğraştı. Başladığında parkın
manzara görüntüsü üzerine bütün dikkatini teksif edip bu arazi
görüntüsünü tualı üzerine işledi. Sonra orijinal figürleri işlemeye
başladı ve çalışma devam ettikçe önce ilksel karakalem ve yağlıboya
eksizler yaptı ve bunları zaman zaman değiştirdi. Seurat parka giderek
ve orada oturarak değişik figürlerin eksizlerin yapmayı adet edinmişti
ve bu figurleri eskizlerden ana tablo üzerine geçirince bu figurlerin
bir ahenk sağlamasi ve formlarının en uygun olmasını sağlamayi hedef
edinmişti. Bu eskizlerde form, renk ve ışık sorunları üzerinde dikkatini
teksif ederdi.
Bu tablonun büyüklüğü yaklaşık 2 metre yükseklikte ve 3 metre uzunlukta
idi. Seurat optik ve renk teorilerini çok detaylı incelemişti.
Uyguladığı prensip çok küçük minyatür renkli noktaların birbirine karşıt
olarak şekilde yanyana koymak ve bu kompozit noktayı gören seyircinin
gözü ve beyinin de bir optik iluzyon ile tek bir renk gibi algılanması
idi. Bu tekniğe Seurat önce "parçalama (divisionizm)" adı vermekte idi
ama günümuzde "noktalama (pointilism)" adı verilmektedir.Bu tekniği kullanmak suretiyle hazırlanan bir tablodaki renklerin,
geleneksel fırça darbeleriyle yapılan tablolara kıyasla, daha kuvvetli
ve parlak olacağını iddia etmekteydi.
Bu tablonun hazırlanmasında o zaman yeni geliştirimiş olan çinko-sarısı
(çinko-kromat) rengini özellikle tabloda bulunan çimene sarımsı bir renk
sağlamak için kullandı. Ayrıca portakal rengi ve mavi renklerin
karışımlarını da kullandı. Fakat bu çinko-sarı rengi kullanması
devantazj yarattı. Seurat'ın tabloyu hemen bitirmesinden çok geçmeden bu
sarı renkli noktalar renk değiştirip kahverengi bir renk almaya
başladılar. Günümüzde artık bu çinko-sarısı noktalar artık sarı değil
kahverengi görüntülü olmuşlardır.
"La Grande Jette" adası Paris'in hemen girişinde Seine Nehri
üzerinde, bu nehire kıyısı bulunan Neuilly ve Levallois-Perret semtleri
arasında günümüzde "La Defense" adını taşıyan iş yeri merkezine çok
yakın bir mevkidedir. 1884'de Seurat tablosununu hazirlamaya
başladığında bu ada şehirsel merkezden epeyce uzak bir kırsal mesire
yeri halinde idi. Bu mevki sonradan uzun yıllar bir sanayi merkezinin
parçası olmuştur. Günümüzde ise bu ada mevkinde bir kamuya açık park ve
evlerden oluşan bir semt bulunmaktadır. .
Kaynak: http://tr.wikipedia.org/wiki/Grande_Jatte_Adas%C4%B1%27nda_Bir_Pazar_%C3%96%C4%9Fleden_Sonras%C4%B1
No comments:
Post a Comment