Joan Miró Ferra
Joan Miró Ferra (d. 20 Nisan 1893 - ö. 25 Aralık 1983), Katalan ressam ve heykeltıraş.
Joan Miró Ferra, 1893'te İspanya, Barselona'da dünyaya geldi. 14 yaşında Barselona'da La Lonja’s Escuela Superior de Artes Industriales y Bellas Artes (Güzel Sanatlar ve Endüstriyel Sanatlar Okulu)'na katıldı. 3 yıllık sanat eğitimi sonrasında, burada memur olarak göreve başladı. Daha sonra sanat çalışmalarına devam edebilmek için bu görevi bıraktı ve 1912-1915 yılları arasında Barselona'daki Francesc Galí’s Escola d’Art isimli sanat okuluna devam etti. Galeri sahibiolan José Dalmau'nun teşvikiyle ilk sergisini Barselona'da 1918 yılında açtı.
1920 yılında Paris gezisi sırasında Pablo Picasso ile tanıştı. Bundan sonra Miro zamanının yarısını Paris'te geçirmeye başladı ve burada tanıştığı Max Jacob, Pierre Reverdy, ve Tristan Tzara ile Dada hareketine katıldı. Paris'teki ilk sergisi 1925'te Galeri Pierre'de büyük bir surrealist hareket olarak yankı buldu.
Miro, 25 Aralık 1983'te İspanya'nın Palma de Mallorca şehrinde hayata gözlerini kapadı.
Dona i Ocell (Kadın ve Kuş), Miro'nun Barselona'daki bir eseri * sagda*
İspanyol ressam Joan Miró için şöyle denmiştir: "O, 19. yüzyılda doğdu, 20. yüzyılda
resim yaptı ve 21. yüzyılın ressamıdır." İç savaş sırasında darbeci
faşistlere karşı Cumhuriyet'e bağlılığını sanatıyla da ortaya koyan Miró
1937'de Paris'te düzenlenen Dünya Fuarı'ndaki Cumhuriyetçi İspanya
Pavyonu'na Pablo Picasso'yla birlikte destek verdi ve Cumhuriyet'e
yardım amaçlı 1 frank değerinde "pochoir Aidez l’Espagne" (İspanya'ya
yardım edin) pulunu resimledi. Franco diktatörlüğüne karşı sahnelenen
bir oyun için yarattığı "Merma" adlı grotesk kuklalarından söz ederken
şöyle diyordu: "Bu sadece bir politik bir harekete karşı bir tepki
değil, bu diktatörlüğün temsil ettiği, bize dayattığı her şeye karşı ve
ben bu dayatmalara tahammül edemem."
Joan Miro’s politik duruşu, insan özgürlüğüne ve sanatın dönüştürücü rolüne bağlılığının bir ifadesiydi.
Uluslararası övgü kazanan
yapıtları Sürrealizm, bilinçaltı zihnin kum havuzu, çocuksuluğun yeniden
yaratımı ve Katalan gururunun bir dışavurumu olarak yorumlandı.
1930'lardan başlayarak yaptığı çeşitli söyleşilerde, burjuva toplumunu
desteklemenin bir yolu olarak gördüğü konvansiyonel resim yapma
yöntemlerine yönelik horgörüsünü dile getirdi ve varolan resmin görsel
unsurlarını bozmak adına "resmin katledilmesini" söyledi.
Mavi 2
The Farm, 1921–1922, National Gallery of Art, Washington, DC.
The Tilled Field, (1923–1924), Solomon R. Guggenheim Museum
Joan Miró, Blue I, Blue II, and Blue III, 1961, triptych in October 2010, Centre Pompidou-Metz museum, Metz, France
Pájaro lunar (Moon Bird), 1966, Reina Sofia Museum, Madrid
A mosaic by Joan Miró on the Ramblas of Barcelona
Scupture at Fundación Miró
No comments:
Post a Comment