Empresyonizm
Empresyonizm yada diger adiyla izlenimcilik
akiminin temelleri 1874 yilinda Paris `te bir grup sanatcinin, fotografci Nadar
` in studyosunda actigi sergiyle baslamistir. Soz konusu sergide Claude Monet `
in Impressoon-izlenim Gun dogumu adli eserini goren elestirmen Leroy ,
empresyonistlerin sergisi adli baslikla yayinladigi yazisinda bu eseri
kucumsemistir.Impression adi diger sanatcilar tarafindan da benimsenerek bu
akima adini vermistir. 1874-1886 yillari arasinda yedi sergi açan
empresyonistler arasinda Auguste Renoir, Camille Pisarro, Alfred Sisley, Edgar
Degas, Berthe Morisot ve Paul Cézanne yer almistir. Empresyonistlerden farkli
bir bakis acisi olmakla beraber onlara onculuk eden Edouard Manet`nin Kirda Oglen Yemegi
(yukarida) adli tablosu bu akimin en carpici orneklerinden biridir. Sanatçi, Rafael’in bir tablosundan esinlenerek yaptigi bu
resiminde, biri modeli
Victorine
Meurent olan çiplak iki kadin figürü ile çagdas giysiler içinde gösterdigi
kardefli ve heykeltras Ferdinand Leenhoff’u resmetmistir. Taninabilecek
kisilerin konunun içine bu sekilde dahil edilmesi gelenege saygisizlik olarak
gorulmustur. Resim guclu ve serbest firca darbelerinin
kullanilmasi ve yuzeysel bir gorunum kazandiran teknigi ile elestiri konusu
olmustur .Manet salon sergilerinin ve halkin reddettigi yenilikci sanatcilardan
biri olarak one cikmistir.
Manzaralar,
gunluk yasam icinde kafede oturan insanlar,tren istasyonlari empresyonistlerin
baslica konulari arasinda yer almistir.Sanatcilar ayni konuyu degisik isik
altinda yakalamak icin cesitli saatlerde ve mevsimlerde farkli gorunumler
yakalayarak seri resimler yapmislardir.
Empresyonist
sanatcilarin amaci , her turlu on yargiyi bir kenara birakarak dogayi
gozlemlemek ve nesnelerin gunes isigiyla degisen anlarini renk kullanarak
yakalamaktir.Fotograf ve isik alanindaki gelismelerden etkilenen
sanatcilar ani yakalamak icin
fircalarini hizlica kullanmak ve ayrintilardan bogulmak yerinde gorunumun
butunuyle ilgilenmislerdir.
Neo Empresyonizm
Ressam Georges Seurat, empresyonizm ve renk
uzerine yapilmis bilimsel calismalarin etkisiyle Divisyonizm yada Puantizm denilen bir teknik
gelistirmistir.(A Sunday on La Grande Jatte, Georges Seurat, 1884)
Renklerin birbiri izerinde etkisinden yola cikarak renk
sayisini azaltmis , ve bunlari kucuk noktalar halinde kullanmistir. Renklerin palette karismasi
yerine bu islem izleyicinin gozune birakilmistir. Soz konusu teknigin
yayilmasiyla neo empresyonizm olarak adlandirilan akim olusmustur. Paul Signac, Camille Pisarro, Henry Edmund Cross bu teknikte
calismis diger sanatcilardir.
Post Empresyonizm
Gec
izlenimcilik adiyla da tanimlayabilecegimiz post empresyonizm bir grup yada
uslup degildir. Empresyonizm den yola
cikan ama ona bir sekilde karsi cikan Paul Cezanne , Vincent Van Gogh ve Paul
Gauguin `nin egilimlerini tanimlamak
icin kullanilmistir.Bu sanatcilar kullandiklari teknikler ve renk anlayislari
ile sonraki kusaklari etkilemislerdir.
Gauguin , 1881 yilinda Fransa `dan Tahiti ` ye
giderek hayatinin son 10 yilini
gecirdigi bu adanin ilkel yasamini yansitan eserler uretmistir. Romantizm
akimiyla baslayan , Avrupa disindaki kulturlere uyanan merak ve hayranlik
Gauguin ile beraber soz konusu toplumlarin usluplarinin yansitildigi bir
anlayisa donusmustur.Gauguin daha sonra fovizm ve sembolizm akimlarinda da
etkili olmustur.
Van Gogh da dostu Gauguin `in etkisiyle
empresyonismden disavurumculuga ( ekspresyonizm) e yonelmis, dogayi kopyalamak
yerine kendini daha kuvvetli ifade etmek icin renk unsurunu etkili bicimde
kullanmistir. Dinamik bir ritmle ele aldigi cizgiler duz , kisa ve sert firca
darbeleriyle son derece carpicidir.
D'où venons-nous? Que sommes-nous? Où allons-nous? Where Do We Come From? What Are We? Where Are We Going?Paul Gauguin
No comments:
Post a Comment